اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 21355
1395/03/11 - 08:45
استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری های خونی کشنده

محققین UCLA در زمینه سلول های بنیادی و طب بازساختی، در مطالعات اخیرشان به یافته هایی رسیده اند که به درک چگونگی تولید و حفظ سلول های بنیادی خونی(هم در بدن و هم در آزمایشگاه) کمک می کند.

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، این یافته ها منجر به تولید منبع جدیدی از سلول های بنیادی خون ساز می شود و می تواند به افرادی که از طیف وسیعی از بیماری ها رنج می برند کمک کند و خطرات مربوط به پیوند مغز استخوان را کاهش دهد.

در این مطالعه محققین عملکرد کلاستری از ژن های تخصصی که نقش مهمی را در ایجاد و حفظ سلول های بنیادی دارند . هم چنین فرایندی که به موجب آن این ژن ها طی تکوین انسانی و هم چنین در شرایط ازمایشگاهی فعال می شوند را نیز شناسایی کرده اند. این مطالعه می تواند به تولید سلول های بنیادی خون ساز خاص بیمار منتهی شود که برخی چالش های مربوط به پیوند مغز استخوان را کاهش می دهند. بزرگ ترین چالشی که وجود دارد این است که این محققین سعی در تولید سلول های بنیادی خون ساز از سلول های بنیادی پرتوان در آزمایشگاه دارند اما بدست آوردن توانایی هایی مشابه با سلول های بنیادی خون ساز موجود در بدن، خود مشکلی بزرگ است. در مقایسه سلول های بنیادی خون سازی که این محققین از سلول های بنیادی پرتوان تولید کردند با سلول های بنیادی خون ساز، آن ها کلاستری ژنی به نام HOXA را شناسایی کردند که در سلول های ایجاد شده در آزمایشگاه وجود نداشت. آن ها نشان دادند که ژن های HOXA به سلول های بنیادی خون ساز کمک می کند که ویژگی های مربوط به سلول های بنیادی شان مانند خودنوزایی و پتانسیل تمایزی را حفظ کنند. بدون توانایی خودنوزایی، سلول های بنیادی خون ساز نمی توانند برای پیوند استفاده شوند. یافته های این مطالعه نشان می دهد که فعال شدن ژن های HOXA می تواند به عنوان مارکری برای سلول های بنیادی خون سازی که برای پیوند مناسب هستند و توان خودنوزایی دارند استفاده شود.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved